In contextul ultimelor atacuri cibernetice, securitatea online devine un subiect extrem de delicat iar utilizatorii sunt mult mai reticenti cand vine vorba de accesarea unui site aparent nesigur. In cazul unui magazin online securitatea este absolut necesara, iar lipsa unui sistem bine implementat ne poate face susceptibili la un atac cibernetic sau poate reduce gradul de incredere al clientilor fata de afacerea noastra.

Din fericire, instrumentele si solutiile de securitate existente in prezent ne pot feri de orice atac cibernetic si ne vor permite sa ne asiguram clientii ca datele si informatiile lor sunt in siguranta la noi. Totusi, aceste masuri trebuie luate rapid, chiar daca suntem in proces de creare magazin online sau detinem platforma de ceva vreme, insa nu am securizat-o corespunzator. Iata principalele metode:

O platforma sigura

Cand alegem platforma pe care site-ul nostru de Ecommerce va functiona, trebuie sa luam in calcul si gradul de securitate pe care aceasta il ofera. In general, cele mai populare platforme tind sa fie si cele mai sigure, datorita numarului mare de utilizatori si investitiilor facute in securitate de catre detinatorii lor.

Astfel, platforme ca WordPress, OpenCart, Joomla!, Drupal, WooCommerce sau Magento sunt cele mai sigure de pe piata, ele oferind si o serie de alte avantaje, precum o utilizare simplificata, design mai atragator sau o indexare mai buna pe motoarele de cautare. Pentru un magazin online, cele mai indicate platforme sunt WordPress, OpenCart si WooCommerce.

Actualizarea platformei la ultima sa versiune

Platformele anterior mentionate investesc mult in securitate si de aceea, lanseaza pachete periodice de update-uri, pentru a preveni orice bresa de securitate. Ca detinatori ai unui business online, este datoria noastra sa fim la curent cu toate aceste update-uri si sa ne actualizam site-ul la ultima versiune oferita de dezvoltatori.

Backup al bazelor de date

In mod normal, un site de comert electronic are in componenta sa cel putin cateva sute de produse, cu fotografii si descrieri aferente, datele de contact (adrese de email, numere de telefon etc.) ale clientilor sau alte statistici relevante pentru afacere.

Pierderea acestor date din cauza unor probleme tehnice ale unitatii de stocare (host) sau din cauza unor persoane rau-intentionate, se poate dovedi dezatruoasa pentru orice site de comert online, iar recuperarea/reconstituirea lor ne poate lua saptamani, poate chiar luni. De aceea, este important pastram toate aceste date pe o unitate secundara de stocare, de unde sa poata fi recuperate cu usurinta in cazul unui eveniment nefericit.

Un certificat SSL

Acest tip de certificat este solutia ideala de a arata clientilor nostrii ca acceseaza un magazin online complet securizat, autentic si ca datele lor personale vor fi in deplina siguranta. In prezent, sunt foarte multe companii care ofera certificate SSL, gratuite sau contra-cost.

Un certificat gratuit are functionalitati mai simple si valideaza doar domeniul principal al site-ului de Ecommerce, pe cand unul platit va acoperi si subdomeniile site-ului, datele legale ale firmei sau alte informatii confidentiale.

Un utilizator obisnuit poate observa foarte simplu daca platforma Ecommerce detinuta de noi este securizata sau nu. Atunci cand instalam un certificat SSL, site-ului nostru de comert electronic i se va afisa un lacat in stanga numelui care confirma securizarea iar prefixul HTTP devine HTTPS, fapt ce asigura o securizare suplimentara a conexiunii dintre server si utilizator. Prefixul HTTPS ne va ajuta si in SEO, site-ul nostru fiind indexat mai bine de motoarele de cautare.